Shimano

"No single truth"

Shimano

Singel of dubbel? 1X- of 2X-aandrijflijn? Het kiezen van de juist versnelling is een lastige uitdaging voor iedere mountainbiker. Shimano en Valtech lanceerden en activeerden een interactief en mooi vormgegeven adviesplatform om deze keuze te vergemakkelijken. De campagne bereikte ruim 1 miljoen mountainbikers, genereerde 100.000 adviezen en bracht zeer waardevolle data over de doelgroep boven tafel.

Shimano maakt derailleurs voor elk type mountainbiker. Een derailleur (‘drivetrain’) is een essentieel onderdeel van een versnelling. Met het juiste type gaan mountainbikers sneller een berg op – of af. Maar welke derailleur past nou het beste bij welk specifieke gebruik? Wereldwijd worstelden veel gebruikers met die vraag. Dat leidde tot verhitte discussies op social media. Zeker nadat een grote Duitse producent een veelgebruikt systeem ‘verouderd’ noemde.

Marktleider Shimano wilde al deze gebruikers helpen en sprong daarom snel en overtuigend in op deze discussie, door samen met Valtech de Drivetrain Advisor te produceren. Volgens Shimano is er namelijk 'no single truth'. De beste keuze voor de aandrijflijn hangt af van verschillende factoren, zoals de fitheid van de renner, de omgeving, ambities, etc. 

De resulterende campagnesite moest mountainbikers daarom op een neutrale manier voorlichten over de relevantie en toepassingsmogelijkheden van beide systemen. Op de campagnesite racen bezoekers in razend tempo langs een serie vragen over hun favoriete mountainbike-ervaringen. Na elke beantwoorde vraag brengt een video van een door prachtige natuur slingerend parcours de gebruikers naar de volgende stop.

Innovatieve werkwijze

Mede om de behoefte aan een snelle reactie door Shimano te faciliteren, introduceerde Valtech een innovatieve werkwijze. Een team met onder meer een business analist, digital marketeer, UX en visual designers produceerde op basis van Shimano's eerste briefing en bijbehorende KPI's in één keer een werkbaar prototype. 

Direct na de kick-off begon DOORROOD met de productie van de benodigde video's, foto's en copy. Deze werden bij afronding direct in het in aanbouw zijnde prototype geplaatst. Door niet alle gebruikelijke ontwikkelingsfases te doorlopen, maar direct aan de bouw te beginnen, kon het team binnen enkele weken een bèta-versie presenteren. Met behulp van de (minimale) feedback van de klant zette het team daarna wederom binnen enkele weken de puntjes op de i. Dankzij deze innovatieve werkwijze konden Shimano, DOORROOD en Valtech de volledige campagnesite binnen twee maanden na start van het project lanceren. 

Conversie +50%

In de eerst twee maanden legden meer dan honderdduizend bezoekers het virtuele parcours af. De gemiddelde sessieduur was ruim 3 minuten. Meer dan 62 duizend van hen haalden hierna hun persoonlijk advies op: een conversie van ruim 50 procent. In dezelfde periode bekeken ruim 423 duizend gebruikers op social media geplaatste video’s, waarin professionele mountainbikers hun ervaringen met de Drivetrain Selector delen. Die werden slim ingezet als prikkelende aanjaging naar de campagnesite. 

In totaal bereikte de Drivetrain Advisor wereldwijd in twee maanden ruim 1 miljoen mountainbikers. Naast de zeer hoge conversieratio genereert de campagne zo ook een schat aan informatie over de voorkeuren, gewoontes en wensen van een belangrijke doelgroep. Inzichten waarmee Shimano deze doelgroep in de toekomst nóg beter kan bedienen.

Begin april 2018 werd bekend dat Shimano met dit project genomineerd is voor een Dutch Interactive Award. Lees daar hier meer over. 
 

drivetrainadvice.shimano.com