L'Oréal Professionnel

Een uniforme B2C-merkidentiteit

L'Oréal Professionnel

L’Oréal Professionnel, een van de professionele productmerken van L’Oréal Group, wilde een wereldwijde, uniforme B2C-merkidentiteit creëren door de sites van alle dochterondernemingen te vernieuwen. En tegelijkertijd de landen motiveren creatief te zijn door ze hun eigenaarschap over de sites te laten behouden.

Dezelfde online aanwezigheid over de hele wereld

Om over de hele wereld dezelfde online uitstraling te realiseren, was L'Oréal Professionnel op zoek naar een platform dat kan bijdragen aan haar drie marketingdoelstellingen: 

  1. het uitrollen van een wereldwijde marketingstrategie, met de mogelijkheid om content te lokaliseren;
  2. het verbeteren van de kwaliteit van de aangeleverde content vanuit global marketing;
  3. het versnellen van de roll-out naar nieuwe markten.

Flink wat uitdagingen lagen op het gebied van technologie. L’Oréal Professionnel moest er namelijk voor zorgen dat iedereen (op bestuursniveau) het Sitecore platform als oplossing wilde gaan gebruiken. Daarnaast moest het platform hoge prestaties leveren, zo mag het laden van een pagina niet langer dan 3 seconden duren, en is het niet de bedoeling voor iedere nieuwe markt opnieuw flink te moeten investeren in website development. De bedrijfsdoelen waren onder meer het optimaliseren van de ROI van web development, het licentiëren van CMS-software, een verkorte time-to-market en kostenreductie.

Een vereenvoudigd en flexibeler platform voor contentbeheer

Het nieuwe platform bevat een functie om gemakkelijk een bestaande site te “klonen” en deze van de gewenste functionaliteiten te voorzien. Het is als het ware een toolbox met allerlei multimedia content, waarmee iedere editor voor zijn of haar land pagina’s kan ontwikkelen die volledig zijn ingericht op de specifieke behoeften. Het klantgerichte template die Valtech produceerde voor de Franse en Britse markten, werd dus de standaardwebsite voor landen met een relatief geringe online aanwezigheid. Er is voor hun genoeg speelruimte om hun lokale site aan te passen en cultureel relevant te maken.

Het project wordt ondersteund door een gebruikershandleiding, een training, maar ook verandermanagement en wereldwijde initiatieven om de implementatie van en de gewenning aan het nieuwe platform zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Een lokale site opzetten was nog nooit zo makkelijk

Het project was van enorme omvang. Niet zo gek dus dat tussen de eerste livegang en het lanceren van de 17 lokale websites (inclusief China en India) 14 maanden zaten. Dankzij de nieuw geïmplementeerde kloonfunctie kost het Valtech inmiddels slechts 10 dagen om een gehele nieuwe site op te zetten.

De resultaten zijn niet mis. Het aantal unieke maandelijkse bezoekers steeg met 35% en in de organische zoekresultaten verscheen L’Oréal Professionnel boven haar drie meest belangrijke concurrenten. Tot slot steeg ook de klanttevredenheid met 40%. Zeker iets om trots op te zijn!