Data ready: altijd de meest relevante data beschikbaar

Data ready: altijd de meest relevante data beschikbaar

Data is dé onmisbare bouwsteen voor het creëren van de optimale merkervaring. Dankzij de nieuwe generatie ‘data ready’ digitale platforms heb je altijd de juiste data beschikbaar.

Het is moeilijk de rol van data in het huidige marketinglandschap te overschatten. Voor bijna 80 procent van de wereldwijde advertising en marketing executives is data dé essentiële bouwsteen bij het bedenken en vormgeven van nieuwe campagnes. Circa 90 procent onderstreept het belang van een solide datastrategie voor het verzorgen van een consistente en inspirerende klantervaring.

De transformatie richting ‘data-driven’ organisatie vereist doorzettingsvermogen. Geen grote sprongen, wel veel aandachtige stapjes. Marketeers die data in het centrum van hun activiteiten willen plaatsen, blijven doorlopend experimenteren. En zijn niet bang om regelmatig onderuit te gaan. Elk succesvol experiment vereist de datagerichte mindset van de marketeer, en het vermogen de juiste vragen te stellen.

Welke klanten maken gebruik van welke producten? Via welke kanalen komen ze binnen? Wat is de impact van een kanaal op de levensduur van jouw klant? En hoe kun je daar invloed op uitoefenen? Relevante antwoorden vereisen specifieke data. Nog maar kort geleden was de keuze in benodigde tools beperkt. Tegenwoordig zie je vaak door de bomen het bos niet meer.

Groeivertraging

Zo zit je voor je het weet met een bonte verzameling tools en andere oplossingen. Sommige tools doen alleen dingen die het eigen CRM ook al kan. Andere oplossingen zijn te complex, en sluiten niet aan op het actuele (data)ontwikkelingsniveau van de organisatie. Omdat externe specialisten deze oplossing aansturen, kunnen de eigen medewerkers zich niet verder ontwikkelen. Dat betekent vertraging in de groeirichting een datagedreven organisatie.

De opkomst van een nieuwe generatie digitale platforms neemt dit probleem weg. Deze nieuwe data ready digitale platformen hebben een integrale datalaag. Die laag legt alle klantinteractie over de beschikbare kanalen standaard vast. Wil je weten hoeveel websitebezoekers een bepaalde aanbieding hebben gezien? Hoe vaak een specifieke video is bekeken, of waar de meeste kijkers afhaken? Het data ready platform heeft alle benodigde data al proactief voor je bewaard.

Marketeers met datagerichte vragen hoeven zo dus alleen nog maar ‘de knop om te gooien’. De opkomst van deze nieuwe data ready platformen heeft belangrijke gevolgen voor het digitale transformatieproces. Veel organisaties focussen daarbij te eenzijdig op de technologische kant. Nu technologie grotendeels wegvalt als beperkende factor, kunnen organisaties zich richten op andere onmisbare factoren voor een succesvolle digitale transformatie.

Gelijkmatige groei

In onze visie gaat het om drie andere factoren: Organisatie & Team, Proces en Governance. Oftewel: wie is verantwoordelijk voor welke activiteit, hoe pakken we dat aan en hoe zorgen we dat we aan alle wetgeving en regels voldoen? Groeien deze factoren gelijk met de technologie, dan bouw je een organisatie die medewerkers prikkelt om de juiste vragen te stellen. En de antwoorden te zoeken in de beschikbare data.

Zo ontstaat een doorlopend proces met experimenteren en falen als essentieel onderdeel, en succes als structureel eindresultaat. De juiste begeleiding en inspiratie zorgen ervoor dat deze datagerichte mindset op natuurlijke wijze evolueert. De benodigde technologie en data zijn daarbij niet langer een drempel: die zijn immers altijd al standaard aanwezig. 

Deze blog maakt onderdeel uit van een whitepaper genaamd 'In het oog van de klant - 5 concrete handvatten om de aandacht van de kritische consument te veroveren'. Download de whitepaper hier