Content as a Service, omdat content altijd in beweging is

Content as a Service, omdat content altijd in beweging is

Een website is nooit af, ook niet qua content. Maar als een website eenmaal staat, wil de focus op content nog wel eens verdwijnen. Zonde, want zo mis je echt kansen. Conversiekansen, kansen voor branding, noem ze maar op. Hoe zorg je nou dat content altijd in het vizier blijft?

Stilte na de live-gang

Tijdens de realisatie van een nieuwe site wordt er keihard gewerkt om live te gaan. Allerlei disciplines zijn aangehaakt, waaronder content. Ofwel in de vorm van een contentmigratie, content creatie of een combinatie. Na live-gang vieren we een feestje en gaan we weer over tot de orde van de dag. Terwijl er juist dan het verschil gemaakt kan worden. Want hoe doet de site het eigenlijk? Klikken mensen op de call-to-actions? Vinden ze de pagina’s in Google? 

Continu content optimaliseren

Bij Valtech hebben we hier een dienst voor: Content as a Service. Niet te verwarren met de CMS-vorm CaaS waarbij content via een centrale webservice naar verschillende services, sites en applicaties worden verstuurd. Wij bedoelen met Content as a Service een dienstverlening die klanten continu helpt content te creëren, optimaliseren en op te schonen.

Op basis van UX-inzichten en websitestatistieken achterhalen we wat probleemonderdelen op een website zijn en daar bepalen we een aanpak voor. Hoe kunnen we met content de website verbeteren? De ene keer vraagt dat om een heel creatieve insteek, de andere keer om het simpelweg vervangen van te grote of te kleine visuals en het toevoegen van een call-to-action. Denk ook aan verbeterde copy op een bestaande pagina, een compleet nieuwe productpagina met alles erop en eraan of misschien een nieuwsbrief of social post. Content as a Service heeft vaak de website als basis, maar we nemen ook andere online kanalen mee in de aanpak.

Hoe pak je Content as a Service aan?

Content as a Service is gebaseerd op agile principes. Daarom kun je het ook het beste zien als een abonnement: er is een vast aantal uren per maand beschikbaar waarin het team bepaalt welke werkzaamheden de hoogste prioriteit hebben. Deze activiteiten staan op de backlog die gevuld wordt door verzoeken vanuit de opdrachtgever en met ideeën van Valtech. De backlogitems ontstaan uit data inzichten, creatieve inzichten en websitebeheer. 

Zonder inzicht geen content

Binnen Content as a Service is er ruimte voor alle aspecten van content creatie: copy, video, design, HTML, CMS-beheer, consultancy, concepten en fotografie. De absolute voorwaarde voor Content as a Service is inzicht. Het doel van content is immers impact maken. Dat kan alleen als die impact ook vooraf is gedefinieerd, tijdens de werkzaamheden als leidraad dient en na livegang gemeten wordt. Zonder inzicht in het doel én inzicht in het resultaat, is Content as a Service kansloos.

Benieuwd of Content as a Service ook voor jouw organisatie werkt? Neem dan contact op