538 en The Sound of Data

538 en The Sound of Data

De aard van mediaconsumptie verandert in hoog tempo en het aanbod is enorm. Iets waar ze ook bij 538 van op de hoogte zijn. We switchen van bron naar bron voor onze portie muziek en entertainment: FM, TV, Spotify, Soundcloud, YouTube, internetradio. Het moment bepaalt waar je inlogt voor je beats.

 

Hoe word je data-minded?

Radio is de kern van het muziekentertainment merk 538. 538 is actief on air, online en op TV 538. Ook organiseert 538 verschillende grote events zoals 538Koningsdag en heeft de zender meerdere digitale stations, waaronder 538Dance Radio en 538Ibizia. Allemaal touchpoints die het leven van vele mensen elke dag verrijken. Hoe kunnen deze mensen aan het merk verbonden worden en verbonden blijven, met zo'n overvloed aan entertainment en schermen om hen heen?

Er was maar een mogelijk antwoord. 

Data. 

Data bepaalt wat relevant voor je is en wat niet. Data moest de verbindende factor worden tussen al die momenten, kanalen en devices.

Alles is data

Het is onvoorstelbaar hoeveel gegevens wij elke dag produceren. Voor organisaties liggen die gegevens voor het oprapen... als je er iets voor teruggeeft. En daar ligt een uitdaging. Data is er in overvloed, maar merken die data effectief gebruiken om hun waarde te vergroten zijn er minder.

Pas als het in een context gezet wordt, getransformeerd, geanalyseerd en gesegmenteerd ontluikt de potentie om een ervaring te leveren en business te genereren. Juist het maken van die koppeling, de koppeling tussen bytes en emoties, is waar de meeste organisaties de spijker net niet - of helemaal niet - op de kop weten te slaan. 

Data gedreven worden gaat dus niet alleen om het opslaan van terrabytes aan gegevens, het is een mix tussen proces, intern besef, techniek en cultuur. Bovendien was 538 al aardig data-gedreven met bijvoorbeeld alle panelonderzoeken en monitoring van streamdata. Ze weten immers perfect welke muziek de doelgroep aanspreekt.

Maar er was dus wel een uitdaging voor Radio 538. Hoe verander je in een data-gedreven organisatie waarbij alles draait om de member?

Gebaseerd op de door Born05 en 538 verzamelde input voor de journey en de communicatie, ging het datatraject van start. 

Van data naar experience

De eerste stories leken eenvoudig. Meer geregistreerde members. Systemen koppelen. Wat interfaces. Een data management platform. Al snel bleek dat de impact minimaal zou zijn als de mindset niet geadopteerd zou worden door de organisatie en als de gebruikers er geen waardevolle ervaringen voor terug zouden krijgen.

De wisselwerking tussen de groei in data en tooling aan de ene kant, en de groei van de organisatie en processen aan de andere is daarin van groot belang. Het is essentieel om klein te starten, maar daarna snel op te schalen. Dit terwijl de resultaten van de activiteiten continu gedeeld worden met de organisatie.

538 en Valtech wezen samen eigenaren aan, riepen een customer experience circle in het leven, maakten resultaten deelbaar met live dashboarding, en creëerden een gevisualiseerde roadmap met een duidelijke stip op de horizon. 

Een belangrijke stap was de customer experience studio. Medewerkers van sales, digital, en content bedachten samen nieuwe touchpoints waar data een rol in speelt. Dat resulteerde in een groot aantal bruikbare ideeen en een backlog met epics om die ideeen te realiseren. Vanuit dit gedeelde backlog werden de stories een voor een opgepakt.

Het resultaat

En toen was het showtime. De inspanningen van weken werk kwamen op een enkel moment bij elkaar. op 31 maart 2017, vroeg in de ochtend, zaten leden van de customer experience circle, van developers tot redactie, bij elkaar in een warroom. Hun ogen waren gericht op het live dashboard. De inzet: de kaartverkoop voor 538Koningsdag. 

Voor het eerst zou het 538 membership een grote rol spelen voorafgaand en tijdens een event. Voor 538members was het eenvoudiger om kaarten te kopen, en er waren exclusieve benefits. Zo maakten zij onder andere kans op meet & greets, of een plaatsje op het VIP deck. Maar kon het platform het aan? Zouden de extra stappen een drempel opwerpen? Hoe zou de e-mailcampagne uitpakken?

Het bleek een succes. 538Koningsdag was net als elk jaar uitverkocht, en 538 had duizenden nieuwe profielen.  Members die van 538 een waanzinnige experience kregen met VIP upgrades, meet & greets en als eerste toegang tot exclusieve content. Met alle learnings en een ervaring rijker zijn we nu klaar voor de volgende klantreis. 538DJ hotel.