Marc-Paul Brandt: "Een sabbatical kan ik iedereen aanraden"

Marc-Paul Brandt: "Een sabbatical kan ik iedereen aanraden"

Marc-Paul Brandt, CCO Valtech Netherlands, is digital entrepreneur met hart en ziel. Al tijdens zijn studie startte hij zijn internetbedrijf eFocus. Na 17 jaar ondernemen was het tijd voor the big bang. Zijn bedrijf werd succesvol verkocht aan digital agency Valtech, vooral vanuit de wens om een internationale stap te kunnen zetten in vervulling te zien gaan. Afgelopen jaar besloot Marc-Paul een sabbatical leave van drie maanden op te nemen en Fonk interviewde hem om te vragen hoe dat is bevallen. 

Marc-Paul Brandt: 'Ik ben in 2000 gestart met ondernemen. Tijdens mijn studie bedacht ik dat ik iets met websites wilde doen en dat is een beetje uit de hand gelopen. Ik heb samen met Auke van Urk eFocus opgericht, een full-service internetbureau. We werden een top3-speler in Nederland. Ongeveer drie jaar geleden stonden we op een tweesprong. We wilden graag internationaal gaan en dan kan je twee dingen doen: je gaat het zelf proberen of je sluit aan bij iets wat al internationaal is. We hebben voor het tweede gekozen en zijn op zoek gegaan naar een partner. Per toeval zijn we met Valtech in aanraking gekomen en we hadden al snel in de gaten dat we een goede match waren. Qua DNA, way of working en technologie. In maart 2016 volgde de vraag of we lid wilden worden van de Valtech-familie. Op 1 juli 2016 zaten we bij de notaris en was de overname rond. Voor een internationale overname en de complexiteit die daarmee gepaard gaat is dat dus heel snel gegaan. De eerste stap voor ons was het rebranden van eFocus naar Valtech. Inmiddels zitten we in 18 landen met zo'n kleine 3000 mensen en groeien we hard door. Ook in Nederland groeien we flink, dat is leuk. In juni vond de jaarlijkse Valtech Summit plaats, een dag voor iedereen van Valtech Nederland. Een unieke locatie, een dag vol inspiratie en als afsluiting een spetterend feest. Daar geniet ik echt enorm van.'

Sabbatical

'Met mede-oprichter Auke van Urk heb ik afgesproken dat we het mogelijk moeten maken om een sabbatical te nemen als dat kan, waarbij de één de taak van de ander overneemt. Tijdens de overname van Valtech hebben we dat ook zo benoemd. Na de rebranding kwam er een moment dat het voor mij fijn zou zijn om een sabbatical van drie maanden op te nemen, omdat ik bezig was met de bouw van een nieuw huis. De grote baas in New York stond er helemaal achter en vond het een goed idee. Ik ben vorig jaar augustus drie maanden volledig disconnected geweest van Valtech. Dat was heel bijzonder, vooral na zeventien jaar met hart en ziel ondernemen. Een sabbatical kan ik iedereen aanraden om antwoorden te krijgen op vragen als: Waarom doen we dingen die we doen? En wat is  nu écht belangrijk in het leven? Na tweeënhalve maand was ik uitgerust en wist ik 'helemaal niets doen' is niks voor mij.'

Internationaal zakendoen

'Tijdens mijn sabbatical ben ik bezig geweest met mijn eigen ontwikkeling. Ik vind het belangrijk dat ik hetgeen ik doe ook echt leuk vind en er door gemotiveerd word. Het internationaal zakendoen zie ik als een grote uitdaging. Na mijn sabbatical ben ik me hier binnen Valtech meer mee bezig gaan houden. Hoe kunnen we ons beter richten op internationale accounts en hoe kunnen we vanuit een Europees perspectief nieuwe accounts op Europees en global niveau aan ons binden? Een hele mooie uitdaging voor mezelf. Daarbij krijg ik veel energie van de goede vibe binnen het bedrijf en dat we hoog scoren op klanttevredenheld.

'Over twee jaar wil ik met Valtech Nederland nog zeker 40 tot 50 procent gegroeid zijn.'


Life after

'Na de overname moet ik natuurlijk meer verantwoording afleggen, maar we zijn in Nederland wel erg autonoom. We maken zelf beslissingen over mensen die we nodig hebben en over investeringen die we moeten doen. Dat geeft veel vertrouwen. Alle landendirecties zitten eens per kwartaal samen voor een tweedaags overleg. Via dit podium kan je veel van elkaar leren. Als land presteren wij goed: in Nederland zijn we sinds de overname met meer dan vijftig procent gegroeid. Dat is een gigantische stap die we zelfstandig niet hadden kunnen maken. Over twee jaar wil ik met Valtech Nederland nog zeker 40 tot 50 procent gegroeid zijn. Ik wil grote merken en bedrijven blijven helpen bij hun business-transformatie.'
'Ik heb vooral een coördinerende rol. Daarnaast maakt technologie het mogelijk om face-to-face contact te hebben met internationale klanten, zonder uren door te brengen in een vliegtuig. Ik heb een jong gezin, dus ik vind de balans tussen werk en privé erg belangrijk. Daarbij houdt zakelijk reizen vooral in dat je vliegtuigen, hotels en vergaderruimtes van binnen ziet en weinig van de omgeving meekrijgt.'

Bigger clients, bigger competition

'De omvang van Valtech heeft een grote impact op de manier waarop je sales doet. Het is de bedoeling dat we op een andere manier bij grotere klanten over het voetlicht gebracht worden. Klanten willen naar steeds minder partijen toe. Snijden in het aantal bureaus waarmee je werkt, zorgt uiteindelijk voor een kosten en efficiencyvoordeel. Wij zijn daar nu veel beter op ingericht. Als je in 18 landen actief bent en 3000 man in dienst hebt, wordt er een soort vinkje achter je bedrijfsnaam gezet. Het is, met onze ervaring en het internationale netwerk, gemakkelijker om grotere en andere type accounts binnen te halen. We worden nu veel sneller uitgenodigd voor RFPs en pitches.'

Cellentheorie van Eckart Wintzen

'In Nederland zijn we aan het werk met 300 man en hebben we kantoren in Amsterdam, Utrecht, Amersfoort en Eindhoven. Per kantoor hanteren we dezelfde structuur, waarbij we werken met klantenteams die allemaal met een of meerdere opdrachtgevers werken. In een klantteam zitten alle disciplines, zoals strategen, designers en beheerders. Op het moment dat we groeien stellen we een extra klantteam aan. We maken gebruik van de cellentheorie van Eckart Wintzen: wanneer je groeit kan je beter je cellen afsplitsen zodat zo'n cel weer verder kan groeien. De teams zijn autonoom, geven aan wanneer er mensen nodig zijn en onze drie recruiters gaan op zoek naar de geschikte profielen. We besteden veel tijd en aandacht aan het vinden van talent en misschien nog wel meer aan het behouden hiervan. Daarbij besteden we veel aandacht aan interne communicatie, zodat we niet vier losse kantoren worden, maar juist één Valtech blijven.'

Opmerking: dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd in het Fonk Magazine over Digital, Social en Tech